Türkiye’nin turizmdeki gücü… Milli oteller

Fehmi Köfteoğlu

Türkiye’ye son dönemde gelen yabancı otel zincirleri hızla artmasına rağmen konaklama sektöründe yatırım, işletme ve yönetim yerlilerin elinde. Gelen yabancılar ise yatırım ve işletme değil, bünyelerindeki markalarını kiralama (Franchise) için geliyor.

Türkiye’de 5.181’i Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan işletme belgeli, 15.086’sı da daha önce belediye belgeli olarak tanımlanırken bakanlık bünyesine alındıktan sonra basit işletme belgeli olarak tanımlanan değişik statüde toplam 20.267 konaklama tesisi var.

İKİYE KATLANDI

Bunlardan bakanlık belgeli, aynı marka ve aynı gruba ait olanlarından birden çok tesisin olduğu bazıları bir grup ve zincir oluşturuyor. Bu özellikleri ile Türkiye’de her biri bünyesinde farklı sayılarda tesis olan 184 grup/zincir otel var. Bu sayı 2001’de 84’tü. Buna göre Türkiye’deki grup/zincir otel sayısı 22 yılda ikiye katlandı.

Ekonomi Gazetesi’nin Seyahat Endüstrisi sayfasındaki habere göre yerli grup/zincir oteller arasında Dedeman 25 otel ile ilk sırada.

Dedeman’ı 24 tesis ile Anemon Hotels ve 18 tesis ile Kilit Hospitality Group izliyor.

Yerli otel grupları bünyesindeki tesisler Akdeniz ve Ege bölgesinde ağırlıklı olarak kıyı bölgelerinde bulunuyor.

Türkiye’deki yerli zincirler bünyesindeki toplam otel sayısının neredeyse yarısı, 380 tesisi Antalya’da.

Haberde aktarılan Ekin grubu Araştırma biriminin Türkiye’de bünyesinde birden çok tesis olan grup ve zincirler ile ilgili olarak2009 yılında yaptığı araştırmaya göre 141 grup/zincir 122’si yerli, 19’u yabancı iken 2023’te 184’e ulaşan grup/zincirin 159’u yerli.Bünyesinde birden çok tesis bulunan yerli otel gruplarının ülke genelinde toplam 706 konaklama tesisi var.

YABANCI ZİNCİRLER

Türkiye’deki yerli zincir/grup otel sayısı 159 iken yabancı grup/zincir sayısı ise 25. Bunlar da bünyelerindeki markaları Türkiye’nin değişik illerinde 400 otele kullanma hakkı (Franchise) vermiş. Türkiye’de yabancı markaların kullandırıldığı 400 otelin 200’ü Hilton ve Wyndham’ın.

TÜRKİYE’NİN TURİZMDEKİ GÜCÜ

Sektör temsilcileri, son dönemde yabancı grup/zincirlerin bünyelerindeki markaları getirdiğini ama yabancıların yatırıma değil markalarını kiralamaya (franchise) geldiğini belirterek, yabancı zincirlerin gelmelerinde, markalarını otellere kiraya verme şeklinde de olsa Anadolu’da görünmelerinde bir sakınca olmadığını, ama Türkiye’nin turizmde gösterdiği performansta konaklama kesiminin her yönüyle yerlilerde olmasının sağladığı avantajı yitirmemesi gerektiğini, Türkiye’nin turizmdeki gücünün buradan geldiğini söylüyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

x